به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از سیانبیسی، در پی دستور فوری شرکت ایرباس برای اصلاح نرمافزار ۶,۰۰۰ فروند از هواپیماهای سری A۳۲۰، هزاران مسافر در سراسر جهان با مشکل مواجه شدند.
این اقدام که به دلیل نقص فنی مرتبط با شعلههای خورشیدی انجام شد، بیش از نیمی از ناوگان ایرباس را تحت تأثیر قرار داد و شرکتهای هواپیمایی را مجبور به زمینگیری هواپیماها کرد. این اختلال همچنین به سرعت به سفرهای تعطیلاتی در ایالات متحده و استرالیا گسترش یافت و تأثیر ویژهای بر شبکههای کوتاهمدت در آسیا داشت.
شرکت آمریکایی «امریکن ایرلاینز» بزرگترین اپراتور A۳۲۰ در جهان، اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ هواپیما تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
همچنین، شرکت یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که شش هواپیما در ناوگانش تحت تأثیر قرار گرفته و انتظار میرود که اختلالات جزئی در چند پرواز ایجاد شود. دلتا ایرلاینز نیز اعلام کرد که کمتر از ۵۰ فروند از ناوگان A۳۲۰ آن تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
در ژاپن، شرکت هولدینگ ANA به دلیل این نقص فنی، ۹۵ پرواز داخلی را لغو کرده که بر حدود ۱۳,۲۰۰ مسافر تأثیر گذاشتهاست. این شرکت به همراه شرکتهای وابستهاش، بزرگترین ناوگان هواپیماهای باریکپیکر ایرباس را در کشور اداره میکند.
در عین حال، ایندیا ایر اعلام کرد که بیش از ۴۰ درصد از هواپیماهای آسیبدیده خود را بهروزرسانی کرده است.
در استرالیا نیز شرکت «جت استار ایرویز» حدود ۹۰ پرواز را لغو کرد و گفت که ۳۴ هواپیما نیاز به اصلاح نرمافزار دارند. یک سخنگوی این شرکت اعلام کرد که انتظار میرود تمامی هواپیماها تا روز شنبه، ۳۰ نوامبر، آماده بازگشت به خدمت شوند.
پیشتر سازمان ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در یک دستورالعمل اعلام کرد که یک پرواز شرکت «جت بلو» در تاریخ ۳۰ اکتبر دچار یک «رویداد کاهش ارتفاع غیرقابل کنترل و محدود» شده است. همچنین، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در همان روز دستور اضطراری صادر کرد و از اپراتورهای مدلهای تحت تأثیر خواست تا این نقص را برطرف کنند.
در واکنش به این اتفاقات، «گیوم فاری» مدیرعامل ایرباس، در یک پست اعلام کرد که تیمهای این شرکت به صورت شبانهروزی در حال کار هستند تا از اپراتورهای خود حمایت کنند و اطمینان حاصل کنند که این بهروزرسانیها هرچه سریعتر اعمال شوند تا هواپیماها دوباره به آسمان بازگردند و عملیات عادی از سر گرفته شود.